Jedz awokado - czuj się świetnie na ciele i umyśle!

Anna Kacperska

Awokado to owoc, który może zadziwić swoimi właściwościami odżywczymi i zdrowotnymi. Awokado naturalnie rośnie w klimacie tropikalnym na drzewach dorastających aż do 20 m wysokości i wyjątkowo długo dojrzewa – nawet 6 do 8 miesięcy! W Japonii wykorzystywane do sushi, w Meksyku jako pasta Guacamole, a w Brazylii jako napój mleczny z lodem, zachwyca wartością odżywczą.


Nauka o awokado

Dodawanie awokado do sałatek polepsza nie tylko ich smak! Najnowsze wyniki badań potwierdzają, że wchłanianie dwóch kluczowych przeciwutleniaczy – likopenu oraz beta-karotenu wzrasta znacznie, po dodaniu awokado do sałatki.

Jedno awokado (bez skórki i pestki waży średnio 150g) dodane do sałatki zawierającej w składzie sałatę rzymską, szpinak oraz marchewkę zwiększyło wchłanianie karotenoidów (przeciwutleniaczy) średnio o 200 – 400%! Likopen oraz beta-karoten wchłaniają się w obecności tłuszczu, którego źródłem jest właśnie owoc awokado. Podobnie działa olej z awokado.

Bardzo ważna jest odpowiednia metoda oddzielenia miąższu owocu od skórki i pestki, ponieważ właśnie pod skórką znajduje się najwięcej cennych odżywczo substancji. Większość z nas jako najlepsze źródła karotenoidów wymienia marchewkę, pomidory oraz pomarańczę. Okazuje się, że awokado zawiera całą listę innych karotenoidów, także cennych dla naszego zdrowia.

Awokado ma często złą opinię, ze względu na to, że jest jedynym owocem zawierającym tłuszcz – około 85% kalorii w owocu stanowią kwasy tłuszczowe. Jednak należy podkreślić, że tłuszcz zawarty w owocu ma unikalne właściwości zdrowotne! Jeden cały owoc średnio dostarcza 220 kcal – jest to sporo kalorii, ale bardzo zdrowych – owoce wykorzystywane są często jako zamiennik mięsa.

Można powiedzieć, że awokado składa się głównie z 3 wartościowych komponentów:

  • Fitosterole – odpowiadające za przeciwdziałanie stanom zapalnym,

  • Nienasycone kwasy tłuszczowe (kwas oleinowy, kwas linolowy oraz ich estry) – chronią błony biologiczne komórek, zapobiegając utracie wody – głębokie działanie nawilżające na skórę, mają działanie wspomagające układ odpornościowy. Ich zawartość jest podobna jak w oliwkach i oliwie z oliwek.

  • Witaminy, mikroelementy i inne: witamina K, błonnik, potas (awokado ma więcej potasu niż średni banan!), kwas foliowy, witamina B6, C, miedź. Te składniki występują w dużych ilościach, ale ogólnie awokado zawiera w swoim składzie ponad 80 związków, w tym skwalen o działaniu chroniącym serce
    i aminokwasy, budujące mięśnie!

Działanie odstresowujące?

Twój organizm reaguje na stres zwiększonym wydzielaniem hormonów stresu, ale również napięciem nerwowym, zaburzeniami trawienia, czy zwiększonym ciśnieniem. Wyczerpuje to bardzo nadnercza – narząd odpowiedzialny za przeciwdziałanie stresowi. A jaką rolę pełni tu awokado?

Awokado zawiera sporo żelaza i miedzi. Minerały te wspomagają regenerację czerwonych krwinek i zapobiegają niedokrwistości, jednej z najczęstszych przyczyn ciągłego zmęczenia i niezdolności do zwalczania stresu. Ponadto awokado wspiera funkcjonowania nadnerczy.

Udowodniono również, że witamina B6 zawarta w miąższu owocu łagodzi nagłe zmiany nastroju u kobiet, związane z napięciem przedmiesiączkowym.

Problem ze stawami?

Jeśli masz problemy ze stanem zapalnym stawów, włącz awokado do swojej codziennej diety! Wykazano, że zmniejsza stan zapalny, dzięki obniżeniu wydzielania prostaglandyny PGE2 – inicjującej odczyn zapalny w organizmie. Poza tym, owoc dzięki bogatej zawartości przeciwutleniaczy, witamin, kwasów omega-3 wykazuje ogólne działanie chroniące nasz układ odpornościowy.

Zdrowie układu krążenia

Dzięki połączeniu witaminy B6 oraz kwasu foliowego, a jednocześnie sporej ilości kwasów omega-3 w jednym owocu (ok. 160mg kwasu linolowego), awokado zmniejsza poziom homocysteiny we krwi, co jest równoznaczne z obniżeniem ryzyka większości chorób sercowo-naczyniowych! Ma więc działanie podobne do ryb!

Komu jeszcze można zalecić awokado?

  • Parom, mającym problem z zajściem w ciążę,

  • Osobom z anemią,

  • Chorym na nadciśnienie (awokado nie zawiera sodu, ani cholesterolu!),

  • Osobom z problemami żołądkowymi i kłopotami z trawieniem,

  • Chorym na nowotwory,

  • Rekonwalescentom i ciężko chorym (owoc ma działanie przeciwgrzybicze
    i antybakteryjne),

  • Wszystkim dbającym o wygląd (awokado pobudza produkcję kolagenu, nadającego skórze promienny wygląd i zapobiegający zmarszczkom). 

Jak wykorzystać awokado w kuchni?

Pomysłów na wykorzystanie owoców awokado w kuchni jest mnóstwo – począwszy od pasty guacamole do pieczywa, chłodnik z awokado, sałatki i faszerowane owocem jajka, aż po pierożki i makarony z musem z awokado…

Ale uważaj! Najlepsze właściwości awokado wykazuje na surowo lub w postaci tłoczonego na zimno oleju. Dlatego, jeśli przyrządzasz tzw. „potrawę na ciepło” staraj się jak najkrócej traktować owoce wysoką temperaturą. Przyrządzając, np. zupę, awokado w postaci plasterków możesz dodać do gotowego kremu warzywnego. Zdrowo i smacznie - polecane z dietetycznego punktu widzenia!